Kryp

Har de senaste dagarna irriterat mig på alla jäkla kryp vi har på gården. Såna där irriterande kryp.
 
För det första: Rådjur! Är kanske inte ett kryp men dom äter upp sånt i trädgården dom inte borde äta upp. Dock har dom varit ganska, med betoning på ganska, snälla i år. Dom åt ju "bara" upp pärlhyacinterna, murgrönan och tulpanerna i våras. Sen dess tror jag faktiskt att dom låtit allt annat vara.
 
Nummer två: Svartmyror/sockermyror eller vad dom nu heter. På våren kommer dom in och invaderar hela köket. Det finns bon över hela gården och igår kryllade det av dom inne i växthuset. Dom gör väl egentligen inte så stor skada, men dom är irriterande. Jag vill inte ha en massa myror springa på bänkarna i köket, man kan inte lämna nånting på bänken, då är dom där och kryper. Nåja, dom kan man iaf få nån sorts bukt med genom att köpa små runda askar med nåt medel i som gör att dom vips försvinner. Var ett mycket effektivt medel och myrorna inne försvann iaf.
 
Nummer tre: Rödmyror! Såna bon finns det också över hela gården. Jag förstör bona så fort jag ser ett. Dom bits ju dom jäklarna och ont tar det. Vad behövs det rödmyror till? För vem är dom bra? Jag bara undrar. Jag vill inte ha dom på min gård iaf.
 
Nummer fyra: Mördarsniglar! Dom värsta kräken av dom alla. Igår plockade jag runt 86 stycken. Hela grönsakslandet var fullt av små slemmiga saker som hungrigt var på jakt efter mina grönsaker. Det blev vi dock två om, i alla fall just då. Det finns ju roligare saker att göra än att plocka sniglar alla dagar. Är ju inte kul när man ska försöka odla nånting själv och är det inte sniglarna som äter upp det så är det rådjuren. Visst vi bor i skogen och lite får man väl stå ut med, men mördarsniglar ska utrotas. Avkyr dom slemmiga kräken.
Det sägs att mördarsniglar inte gillar koppar, funderar starkt på om man ska måste sätta nån koppartråd runt grönsakslandet och jordgubbarna. Men koppar kostar väl endel? Men kanske det är värt det i längden eftersom man har mer grönsaker i ätbart skick kvar om man minimerar mördarsniglarna?! Måste nog diskutera saken med min man, det är ju han som drar in pengar till detta hushåll just nu ;).
 
Sådär nu har jag fått skriva av mig lite!
Ses snart igen...kanske...lovar inget...man vet aldrig...oavsett, ha det bra tills dess!
PUSS


Kommentarer
Karro

Men exakt sådär har jag det också! Inte samma mängder med kryp men jag avskyr dem ändå. Vidriga kryp som förstör min sommar.

2014-06-13 @ 18:22:26
URL: http://karolinaakerblom.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

pamsans.blogg.se

Här kan ni följa mitt liv och vad som händer i min familj!

RSS 2.0